Wednesday, January 2, 2008

Suatu kisah

Dalam sebuah forum yg diadakan di sebuah IPTS, seorang peserta mengemukan satu permintaan yang gempak kepada salah seorang panel yang bergelar ustaz.

" I want GOD to talk to me!!!"

Kalau dipintanya" I want to talk to God", jika saya berada di situ maka saya akan jawab " you talk lah..."

Tetapi permintaannya agak melampau, dia mahu Allah bertegur sapa dengannya...WOW. Saya kaku kerana tidak tahu bagaimana melayan soalan itu.

Namun demikian panel tersebut tidak gelabah memberi respon , sebalik menceritakan suatu kisah..

Di suatu zaman, ulama tersohor ketika itu ialah Syeikh Najib bersama-sama Sultannya dalam suatu majlis. Apabila syeikh itu berdoa, rakyat jelata khuysuk menuruti doanya dan mengaminkannya, berlainan dengan baginda sultan hanya melihat dan siap tertawa akan perilaku ulama dan rakyat jelatanya.

Apabila selesai berdoa, Syeikh Najib bertanya kepada Sultan tentang sikap baginda sebentar tadi. Lalu sultan itu mempersoalkan ketaksuban orang-orang yang berdoa yang belum tentu doa mereka diterima tuhan.

Bertambah riak, sultan itu mencabar akan ulama warak itu supaya meminta kepada Allah SWT meminta mematikan baginda dalam masa 5 minit.

Lalu dengan telus berdoalah Syeikh Najib. Setelah mengaminkannya, tuan Syeikh itu memula pengiraan dan detik demi detik berlalu.

So what happen next?

Seorang ulamak yang tinggi ilmu, banyak beramal, baik akhlaknya sudah tentu doanya dimakbulkan oleh Allah SWT........tapi tidak kali ini.Sultan itu tidak mati.

Maka sultan tersenyum dengan menyindir akan ulama itu," Kenapa beta tidak mangkat lagi?"Maka dijawablah ulama yang bijaksana itu, jika tuhan menerima kehendak itu, maka bukan sifat bagi tuhan untuk mematuhi apa yang dikehendaki oleh mahkluk Nya....

Maka jawapan kepada permintaan perserta tadi,

"It is not the God, if it fulfill the wish of man!!!

1 comment:

zulu delta said...

sory last2 ending ada editing.. ayat sebelum tak jelas pointnya!