Wednesday, April 29, 2009

Fiberail's Project



Pengalaman mengendalikan projek fiberail sungguh mencabar. Kesemua terdapat 20 projek dan berjumlah 1.16 juta. Tanggungjawab pun besar...



Kali pertama survey site visit di komuter petaling, tapak kasut terkoyak dan tembus disebabkan batu-batu yang panas dan tajam dilandasan. Moral of the story pakailah safety boot di tapak projek!


N berkerja di landasan keretapi ade safety prosedur, terutama apabila keretapi lalu di kasawan tapak kerja. Sebagai contoh dibawah, adalah perkara jangan sekali-kali diaplikasikan menyambut ketibaan keretapi sebegini



atau sebegini



Apa-apa pun, jangan berada di antara landasan atau akan tertarik dengan momentum apabila dua keretapi serentak melalui landasan.



Dalam OSI layer, projek fiberail tergolong dalam layer pyhsical. Bentuk-bentuk kerja adalah seperti repair & maintance atau membuat laluan baru kabel.

Kelihatan senang, hanya melibatkan pulling kabel n splicing, tetapi disebalik ada designing, planning, management and execute. Disitu tugas sebenar engineer.

Ia bertambah mencabar apabila ada masalah disebalik birokrasi dan halangan tapak site. Tapak site samada di kawasan Petronas Gas atau landasan KTM. Perbezaan prosedur serba sedikit akan melambatkan proses kerja.

Halangan tapak projek....nanti akan dikongsi next entri.

Take care


p/s I enjoyed all the challeges!!!

1 comment:

hiz one said...

kata boleh update entri within 30 mins? xde pun..dh 30 ari ni,xde pun entri baru..hoho.