Saturday, April 19, 2008

Warna-warna Pelangi


Saya sempat menghadiri di sebuah prorgam PEWARIS sebuah NGO yang diadakan di sebuah taman di Bangi. Program berbentuk motivasi kali ini bertujuan membentuk anak-anak yang menghormatidan patuh kepada kedua-dua ibubapa sebagaimana digariskan oleh Islam.


Motivasi tersebut diberi oleh seorang Prof. Madya. Beliau memulaipenyampaiannya dengan mengemukan contoh-contoh saintifk seperti kejadian manusia dari sperma sehinggalah kelahiran bayi. Pendekatannya melalui multimedia agak menarik, tetapi masalahnya penonton adalah di peringkat umur yang tidak sesuai. Contoh kelahiran bayi melalui pembedahan perut ibu ditunjuk kepada khayalak kanak-kanakyang dibawah umur 12 tahun. Bagi saya ia agak keterlaluan.


Namun apa yang berlaku di luar jangkaan, seorang fasilitator hampir pengsankerana phobia melihat darah, program tersebut kecoh sementara.Kanak-kanak pula respon berlainan kerana mereka di peringkat belum memahami perkara-perkara begitu, seolah-olah tiada respon pun.
Tujuan asal presentasi multimedia tersebut umtuk menimbulkanperasaan perhargaan akan pergorbanan seorang ibu. Tetapi dalam hal ini mungkin kita terlalu ghairah untuk menimbulkan kesedaran sehingga lupa bahawa kesannya berlainan jika metod tersebut diaplikasi terhadap kanak-kanak berbanding remaja.


Setiap pendekatan dakwah kita mestilah bijak, sesuai dengan peringkat umur dan berkesan. Mendidik kanak-kanak adalah satu cabaran dimana kita harus merendahkan peringkat kita ke tahap pemikiran mereka supaya mereka dapat memahami apa yang dicuba disampaikan.

p/s anak-anak umpama kain putih, bagaimana kita merwarnainya begitulah jadinya,
namuan kita mestilah realistik supaya coraknya berkesan dan mampu bertahan
dilanda arus perubahan

No comments: