Tuesday, June 29, 2010

Ku Ucapkan Selamat Tinggal

Sehari sebelum gaji masuk, hanya ada seringgit je di dalam wallet. Betul-betul Allah SWT menguji. Dua minggu sebelum itu, saya sudah berjimat cermat, no outside food. Jadi terpaksa berbekal setiap hari. Kawan sepejabat hairan melihat perubahan gaya hidup rakan sepejabat mereka ini... tapi pujian demi pujian dibuat sahabat-sahabat kepada isteri kesayangan susah payah bangun di pagi hari untuk menyediakan makanan. Mereka kagum barangkali...

Sehari selepas gaji masuk, kereta Iswaraku lumpuh. Maka terpaksa hantar ia ke bengkel. Kereta yang berusia 17 tahun itu betul-betul bermasalah.. dari bateri RM210 sehingga timing belt, water pump etc, dimana akhirnya RM1030 terpaksa dihabiskan. Subhanallah...

Kesimpulan akhirnya dibuat, tidak berbaloi untuk menyimpan dan menggunakan kereta ini... Buget diriku over burst.

Demi survival, beberapa effort perlu diambil apatah lagi dengan bakal baby yang dijangka beberapa bulan lagi. Sekarang saya telah memulakan second side income demi memperolehi sesuap nasi( istilah syahdunya).

Apapun setiap bulan sekeping RM50 akan disimpan untuk baby. Sekurang-kurang dapat menampung kos pendidikannya nanti. Jadi setahun RM600, lima tahun kemudian RM3000.... dan seterusnya.

Manakala untuk diri ini, simpanan untuk persaraan nanti hanya bergantung kepada simpanan KWSP.

Basically terdapat dua akaun KWSP, akaun pertama adalah sumbangan majikan dan akaun kedua adalah dari caruman gaji sendiri. Akaun pertama hanya boleh disentuh selepas bersara manakala kedua bergantung kepada keperluan yang dibenar oleh KWSP ( etc: membeli komputer, downpayment loan perumahan dll). Setelah dua tahun bekerja, nilai akaun pertama adalah hampir tiga kali ganda akaun kedua...Hmm boleh tahan.

Apapun, kena mulakan simpanan walaupun sedikit. Caranya sebaik sahaja gaji diperolehi, mestilah diasing awal-awal. Kedua kena konsisten dan pantang-larangnya tidak boleh disentuh sama sekali.

Untuk memiliki asset, ia sepatut dibuat pada umur yang muda agar apabila kita bersara, tiada lagi hutang dan kita dapat menikmati saat akhir hidup wang persaraan kita sepenuhnya.

~to be continue~

p/s Next time kita bincang tentang asset.. anyway good-bye to DY, you have been a good friend all this time=)

No comments: