Wednesday, August 29, 2007

Nasi Berulam Kasih Berlaukan Rahmat

Nobody is perfect.. itu hakikat yang ada pada seorang individu.

Ada suatu kisah yg saya ingin berkongsi ketika latihan industri 3 bulan di salah sebuah hospital di KB. Waktu itu, saya ditempatkan di unit Biomedical dan electronik dan setiap minggu saya akan brtugas di bawah seorang technician.

Pada suatu hari, saya bersama seorang technician diminta untuk menukar bulb light theraphy di wad bayi. Di sana saya dapat melihat bayi-bayi yg tidak cukup umur, kecil dan kurus. Hati saya tergerak apabila mereka menangis dan tiada daya saya untuk menyentuh mereka kerana tangan tidak bersih.

Mengabaikan tangisan mereka, saya meneruskan tugas saya menyelenggarankan peralatan biomedikal disitu.

Antara byk2 bayi terdpat satu kandang kayu bayi dimana ada seorang bayi yg tertulis di namanya "Ain". Saya tertarik dgn Ain yg comel itu lalu bermain mimik muka dengan sambil menyebut namanya. Dia respon dengan senyuman dan mula meringik2 kegembiraan dan seolah-olah meminta saya mendukungnya.

Tiba2 saya menyedari sesuatu, kenapa Ain berbeza dari bayi2 lain, melihat fizikal Ain dialah bayi yang paling sihat dan katilnya paling baik dimana bayi2 yg lain tidak cukup umur diletak dalam incubator.

Jururawat yg bertugas di bilik itu menjawad persoalanan saya... Ain adalah HIV positif !
Allahu Akhbar.

Saya terus kecut dan hilang kata2. Jururawat itu menambah, oleh kerana Ain terlalu lama berada kandangnya, kaki lemah dan mungkin cacat.Hati saya bertambah sayup... mungkin disebabkan Ain mengidap HIV, tiada orang sanggup bermain dengannya dan ibunya pula mungkin tidak mampu untuk menyara ubat-ubat Ain dan dirinya serentak, mungkin sebab itulah Ain ditinggalkan di wad.

Technician kemudian menyuruh saya membawa salah sebuah incubator kembali ke Biomedikal Unit utuk dibaiki. Sambil menolak perlatan tersebut saya mencuri melihat Ain untuk kali terakhir dan berharap diri ..... entahlah saya pun tak tahu apa nak didoakan untuknya.

Kemudian saya menghadiri kenduri akikah sepupu saya, yang saya diminta oleh ibunya untuk mengambil gambar ahli baru keluarga kami. Namanya Amina.

Melihat Amina, saya bersyukur yg dia berada dalam keluarga kami dan bertapa bertuahnya dia untuk dilahirkan dan dibesarkan bagaikan seorang puteri.

moral of the story:
Ketika kita merasakan diri kita tidak bernasib baik, ada orang lagi takbernasib baik malah lebih teruk situasi berbanding kita.

Allah Maha Penyayang dan Maha Pengasihani. Apa pun keadaan kita,bersyukurlah kehadrat illahi. Jangan terlalu pikiaq masalah nanti akan hilang keyakinan kepada Allah, tetapi sebalik terus mohon ampunanNyA, dan memohon meletakkan kita di bawah payung rahmatNya semoga kita diberi ketabahan dan jalan keluar dr dugaanNya.

Yakinlah sudah ada ketetapan bg setiap individu dan Allah tidak membuat kecuali kita boleh menghadapiNya.



Semoga Allah merahmati Ain dan Amina.....Amin

No comments: