Tuesday, November 27, 2007

Islam dan Demokrasi


Bacaan terbaru saya ialah Islam dan Demokrasi, karangan Dato Seri Abdul Hadi Awang, seorang pemimpin politik masakini. Syabas saya saya ucapkan, antara buku politik yang menarik pernah saya baca. Sudah lama saya tercari-cari kebenaran dimana dalam buku ini berjaya menjawab beberapa persoalan yang timbul antara Islam dan demokrasi.

Sebelum ini, buku-buku yang pernah ditatapi saya sering kali mempersoalkan akan peranan siasah Islam dalam demokrasi dan gambaran yang diberikan kurang menyenangkan sehingga di akhir konkulsinya demokrasi ciptaan barat adalah lebih baik dari siasah Islam.


Tetapi dalam buku ini, berjaya menjawab tujahan-tujahan tersebut dengan baik dan pada masa yang sama membawa bukti-bukti akan kesempurnaan Islam menerusi Al Quran dan sirah-sirah Rasulullah.


Dengan kejatuhan sistem khilafah, Islam terus valid menerusi celahan-celahan siasah barat yang disebut demokrasi. Walaupun pada asalnya agama dipisahkan konsep politik tersebut, tetapi disebabkan akan kesempurnaan Islam dari semua sudut khususnya siasah menyebabkan ia diterima dan disokong oleh segelintir puak sehingga kini jumlah orang yang menyokong itu bertambah.


Idea pan Islamiah( rangkaian negara Islam) yang dicetuskan oleh sarjana-sarjana Islam mula berkembang dari zaman umat Islam dijajah dan sehingga usaha tersebut hampir berjaya. Malangnya setiap kali umat Islam menang hak memerintah mereka dicantas... Namun demikian, mereka masih memilih berpolitik dalam demokrasi kerana ia merupakan wasilah terbaik, apatah lagi dengan kesedaran dan sokongan rakyat yang mula bangkit dan bosan dengan ideologi-ideologi manusia yang berat sebelah.

Dalam buku ini, banyak penulis memberi gambaran bagaimana demokrasi boleh diaplikasikan tanpa bertentangan pegangan dan ajaran Islam, huraiannya diberi dari pilihan raya, syura sehinggalah konsep perwakilan dalam parlimen.

Diakui buku ini lebih bersifat akedemik berbanding politik, mungkin pada masa hadapan penulis boleh menceritakan pengalaman beliau dan apa yang hendak capai dalam berpolitik berteraskan pendekatan Islam. Ke mana halatuju Malaysia jika dibawah pemerintahan PAS?

My rating for this book is 4 stars out of five. Check it out!

Judul: ISLAM DAN DEMOKRASI

Penulis: Dato Seri Haji Abdul Hadi Awang

Terbitan: PTS PUBLICATION N DISTRIBUTORS SDN BHD

No comments: