Monday, March 31, 2008

Bertemu Syeikh Muhammad


Ketika menghadiri satu majlis perkahwinan di ampang, saya berpeluang untuk mengikuti ceramah Syeikh Muhammad, seorang ulamak dari Mesir.Beliau sedang melanjutkan pengajiannya di Malaysia di salah satu IPTA. Umur dalam 30an dan hanya fasih bercakap KELATE sahaja, yang dipelajari di Al Azhar bersama pelajar-pelajar Kelantan selama 9 bulan.
Jadi penyampaian beliau hanya dalam bahasa Kelate jah...

Suatu kisah yang ingin saya berkongsi dalam ceramah beliau ialah kisah Abu Jahal yang merupakan bapa saudara nabi jujungan kita.

Diceritakan dalam setiap hari Abu Jahal di dalam alam satu lagi, dia diseksa Allah SWT seteruk-teruknya, kecuali pada hari Isnin.

Apakah istimewa hari tersebut sehingga manusia yang sebegini, kita tahu merupakan musuh Islam yang suatu ketika menzalimi umat Islam seteruk-teruknya.

Diceritakan setelah dibawa berita kelahiran Rasulullah kepadanya, Abu Jahal merupakan orangyang paling gembira sekali. Lalu dimerdekakan hamba perempuan yang membawa berita tersebut.Oleh kerana kelahiran Rasullulan SAW, disambutannya dengan kebaikan maka Allah SWT membebaskanAbu Jaha' dari azabNya.

Syeikh Muhammad juga berkongsi, bagaimana di Mesir, umat Islam di sana menyambut kelahirannya dengan berpuasa sunat pada hari itu.

Mengenai sambutan Malidur Rasul, ia adalah bidaah Hasanah iaitu sebaik-baik bidaah. Ini melihat kepada keperluan kita menyambut hari tersebut sebagai mengingati perjuangan dan pergorbanan baginda, apatah lagi ketokohan baginda sebagai peminpin Islam yang teragung.

Jika tiada, pasti kita khusus golongan muda akan melupai akan Rasulullah SAW kerana pada ini,kita menyambut berbagai-bagai sambutan seperti Tahun Baru, Valentine dan lain-lain yang berteraskan keseronokan dan hawa nafsu. Tambahan lagi dengan banyak icon-icon pujaan dari barat sudah pasti menenggelami tokoh-tokoh Islam kita....

Tidak perlulah pembaziran tetapi hanya berpatutan akan sambutan ini dan berpuasa juga adalah suatu baik juga.

No comments: